W dzisiejszym artykule odpowiem na pytanie, które zadaje sobie niemal każdy przedsiębiorca, który działa w mediach społecznościowych — czy warto promować firmę na Facebooku i jak robić to skutecznie. Zaczynajmy!

Czy warto promować posty na Facebooku?

Czy warto promować posty na Facebooku? Wielu specjalistów Facebook Ads uważa, że nie. Ja odpowiem inaczej. To zależy.  Nie warto tworzyć kampanii automatycznej, wciskając jeden przycisk (ale o tym za chwilę). Sama idea promowania postów ma jednak swoje uzasadnienie. Uważam, że warto promować te posty, które cieszą się popularnością wśród Twoich fanów. Innymi słowy, te które zostały skomentowane, polubione czy udostępnione bez płatnej promocji. Dlaczego? To sygnał, że stworzyłeś coś, co faktycznie interesuje Twoich odbiorców. Reakcje te będą jednocześnie dowodem i zachętą dla użytkowników, którzy jeszcze Cię nie znają. Co więcej, organiczne (bezpłatne) aktywności to także szansa na tańszą reklamę. Algorytm Facebooka “uzna” bowiem post za wartościowy Taki, który opłaca się wyświetlać. 

Czy warto promować posty na Facebooku, korzystając z przycisku “Promuj post”?

Do promowania postów zachęcany jest z automatu każdy właściciel fanpage’a. Na pewno kojarzysz te komunikaty: “Twój post budzi większe zaangażowanie niż 90% postów na stronie. Promuj go, aby dotrzeć do większej liczby odbiorców”. Albo: “Promuj swoją stronę już za 5 zł”. Brzmi kusząco, prawda? Czyżby wystarczył jeden magiczny przycisk, by dotrzeć do potencjalnych klientów? Niestety, to tak nie działa. Promocja posta przez przycisk o tej samej nazwie, spowoduje, że dotrzesz do przypadkowych odbiorców, zbierzesz kilka polubień, i nic więcej. Facebook zarobi na Tobie, a nie Ty na Facebooku. Dlaczego? Ponieważ automatyczne ustawienia dają Ci bardzo ograniczone możliwości, takie jak określenie wieku, zainteresowań czy lokalizacji. Na dodatek, ostatnie kryterium w tym przypadku jest nieprecyzyjne. Dlaczego? Używając przycisku “promuj post”, dotrzesz zarówno do osób, które mieszkają w danej lokalizacji, jak i do tych, które do niej podróżowały albo niedawno w niej były. Dobrze widać to na przykładzie lokalnego biznesu. Jeśli np. zakład fryzjerski promuje w ten sposób posty, odsetek mieszkańców, którzy zobaczą reklamę może być niewielki. A przecież nie taki jest cel. Jak się domyślasz, podróżni czy turyści raczej nie będą zainteresowani skorzystaniem z tego typu usług. Czy zatem warto promować posty na Facebooku, korzystając z przycisku “Promuj post”? Moja odpowiedź brzmi: nie. Ograniczone możliwości targetowania (wyboru odbiorców), przyczynia się bowiem do niewielkiej skuteczności reklamy. Taka reklama nie zrealizuje Twoich celów biznesowych. Co będzie dalej? Stracisz pieniądze i dojdziesz do wniosku, że reklama na Facebooku nie działa. Tymczasem Facebook Ads, to doskonałe narzędzie sprzedażowe. Wystarczy dobrze je poznać, czyli zagłębić się w Manager reklam (ale o tym za chwilę).

Promocja na Facebooku — poradnik dla początkujących

Pixel Facebooka

Czy warto promować firmę na Facebooku? Oczywiście, ale zanim stworzysz swoją pierwszą kampanię, zainstaluj na stronie WWW Pixel FB. To kod śledzący, dzięki któremu będziesz mógł dotrzeć  z reklamą do osób, które odwiedziły Twoją witrynę lub weszły w interakcję z Twoją marką na Facebooku. Bez tego, ruch na stronie czy interakcja na Facebooku, okażą się jednorazową akcją. Działaniem, które w dłuższej perspektywie, nie przyniesie Ci żadnych korzyści. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Nie będziesz mógł dotrzeć ponownie do osób, które zainteresowały się Twoją marką.  Jak zainstalować Pixel i gdzie go znaleźć? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne.

Z poziomu Managera reklam (bezpośredni link znajduje się w kolejnym akapicie), kliknij w „Narzędzia biznesowe”. To te kroki w formie kwadratu. A następnie w obustronną strzałkę.

Pixel Fb gdzie go znalezc instrukcja

Po kliknięciu w strzałkę, opcji będzie więcej. Wybierz „Manager zdarzeń”, a następnie „Połącz źródła danych”.

Pixel FB konfiguracja w Managerze zdarzen

 

W oknie, który się pojawi, wybierz „Internet”.

tworzenie Pixela na FB etap pierwszy

Teraz zaznacz „Pixel Faceooka”.

Pixel FB konfiguracja

Tutaj wpisz adres strony internetowej oraz nazwę Pixela, np. Pixel + nazwa witryny.

tworzenie pixela FB konfiguracja etap trzeciPo utworzeniu Pixela, możesz:

  • dodać go ręcznie między nagłówki <head></head>, na każdej podstronie witryny
  • przy pomocy Managera Tagów (opcja dla osób zaawansowanych)
  • wysłać instrukcję wraz z kodem do swojego programisty.

Manager reklam 

Manager reklam to miejsce, w którym możesz tworzyć zaawansowane reklamy, zarówno jeśli chodzi o wybór grupy docelowej, format, jak i cel. Jeśli jesteś zalogowany na Facebooku i korzystałeś już z płatnej promocji, Manager reklam znajdziesz pod tym linkiem: www.facebook.com/adsmanager/manage/. Wystarczy, że klikniesz zielony przycisk “utwórz”, a odkryjesz możliwości tworzenia kampanii z poziomu tego narzędzia. Pierwszy etap to wybór celu reklamowego.

Cele reklamowe na Facebooku

Wybór celu reklamowego decyduje w dużej mierze o tym do, jakiej grupy odbiorców dotrzesz. Innymi słowy,  to Ty określasz grupę odbiorców w kolejnych krokach, np. po zainteresowaniach, ale wybór celu, to sygnał dla algorytmu, jakich użytkowników ma szukać. Przykładowo, jeśli zdecydujesz się na cel “wiadomości” reklama będzie wyświetlana osobom, które z największym prawdopodobieństwem wyślą do Ciebie wiadomość. Jeśli wybierasz cel „Aktywność”, reklamę zobaczą użytkownicy, którzy są skłonni polubić fanpage lub zareagować na post. Kiedy wybierasz określony cel, zobaczysz, że ustawień jest tutaj sporo. Dlatego zwrócę uwagę na te najważniejsze, na przykładzie celu reklamowego “Ruch”. Celom reklamowym planuję poświęcić osobny artykuł, dlatego tutaj ograniczyłam się do podstawowych informacji.

cele reklamowe na Facebooku Manager reklam

Struktura kampanii 

Kampania — na tym etapie wybierasz jeden z celów reklamowych (patrz wyżej).

Zestawy reklam — pod tą nazwą kryją się po prostu grupy odbiorców. W ramach jednej kampanii warto testować więcej niż jedną grupę (rekomenduję trzy), ponieważ wówczas możesz porównać, która z nich jest najskuteczniejsza.

Reklama — to kreacja reklamowa (grafika + tekst). Tutaj również zachęcam do testów. Moja rada, testując różne reklamy, zmień w nich wyłącznie jeden element, np. tylko grafikę, tekst lub wezwanie do działania. Inaczej trudno będzie Ci ocenić, który element zadecydował o tym, że dana reklama radzi sobie najlepiej. 

Struktura kampanii reklamowej na Facebooku

Budżet 

  Uwaga! Na starcie, pamiętaj, by „Optymalizację budżetu na poziomie kampanii, zostawić wyłączoną. Dzięki temu samodzielnie ustalisz budżet na poziomie zestawu reklam, czyli dla każdej grupy odbiorców.

optymalizacja budzetu kampanii na Facebooku

Ja najczęściej pracuję na budżecie dziennym. Nie mniejszym niż 10 zł dziennie dla każdej grupy reklam (grupy odbiorców). Dlaczego budżet dzienny, a nie całkowity? Mam wrażenie, że algorytm lepiej „rozporządza” wtedy budżetem i bardziej się stara,  bo nie ma do dyspozycji całości . Jeśli chcesz ustalić, jaki budżet przeznaczyć na reklamę, pomnóż dzienną kwotę przez liczbę zestawów reklam (grup odbiorców), a następnie przez planowaną liczbę dni, w których kampania będzie aktywna.

budzet dzienny w reklamie na Facebooku

Grupa odbiorców — lokalizacja 

Domyślne ustawienie lokalizacji to: “Osoby, które mieszkają w tej lokalizacji lub takie, które niedawno w niej były”. Jeśli chcesz dotrzeć wyłącznie do mieszkańców,  koniecznie zmień to ustawienie na “Osoby mieszkające w tej lokalizacji”.

lokalizacja grupy odbiorcow w reklamie na Facebooku instrukcja

 

Jeśli działasz lokalnie, wybierając miasto, określ, czy chcesz skierować reklamę wyłącznie do mieszkańców miasta, czy też okolicznych terenów.

lokalizacja odbiorcow w reklamie na Facebooku tylko okreslona miejscowosc

Język 

Warto ustawić język polski, nawet jeśli wcześniej ustawiłeś Polskę jako kraj. 

Wiek 

Oczywiście wszystko zależy od rodzaju biznesu. Dobrze jest jednak tworzyć węższe grupy, np. ze względu na coś, co daną grupę łączy, np. studenci, młodzi przedsiębiorcy itd. Zastanów się, w jakiej grupie wiekowej są Twoi potencjalni klienci. Ta decyzja wpływa często na późniejszy tekst i kreację reklamową — inne argumenty, korzyści itd. W większości przypadków targetowanie szerokie (18-65+) nie ma więc sensu. 

Szczegółowe opcje targetowania 

W tym miejscu zacznij od polecenia “Przeglądaj”. Wówczas będziesz miał do wyboru: zainteresowania, zachowania i dane demograficzne. Nie kończ swoich poszukiwań na tych najbardziej oczywistych. Niektóre z nich, np. moda, to istny worek bez dna, żeby nie powiedzieć śmietnik, do którego trafia większość użytkowników.

targetowanie FB Ads jak wybracDobrym rozwiązaniem jest wpisanie jakiegoś ogólnego słowa, np. przedsiębiorczość i sprawdzenie, jakie propozycje podsuwa Facebook. Inna metoda to wpisanie czegoś “z ręki”. Czasem już na tym etapie pojawią się propozycje. Poświęć trochę czas na przejrzenie wszystkich możliwości, a gwarantuję  Ci, że  znajdziesz naprawdę ciekawe opcje. Pamiętaj, że dobór odpowiedniej grupy docelowej to połowa sukcesu.

Facebook Ads ukryte mozliwosci targetowania jak je znalezc

Zawężenia

Dzięki  zawężeniu możesz doprecyzować grupę odbiorców. Innymi słowy, będą to osoby które wg Facebooka, spełniają kilka warunków, np. użytkownicy, którzy należą do sektora małych lub średnich firm i jednocześnie są administratorami stron na Facebooku.

zawezenia grupy odbiorcow reklamy na Facebooku instrukcja

Wykluczenia

Ta opcja również dookreśla grupę odbiorców, ale przez wykluczenie. Przykładowo, możesz skierować reklamę do administratorów stron na Facebooku, ale wykluczyć tych, których wydatki na reklamę są powyżej średniej.  Co ważne, w  tym miejscu możesz wykluczyć zarówno osoby o konkretnych zainteresowaniach, jak i takie, które odwiedziły Twoją witrynę, jej konkretną podstronę czy są już Twoimi klientami. W tym ostatnim przypadku należy utworzyć grupę remarketingową (grupę niestandardowych odbiorców). Jest to jednak temat na osobny artykuł.  Obiecuję, że taki się pojawi. 🙂

wykluczenie grupy odbiorcow w reklamie na Facebooku

 Bez względu na to, czy decydujesz się na zawężenie czy wykluczenie, nie przesadź. Zbyt mała grupa odbiorców spowoduje, że reklama się nie odpali albo koszt akcji (polubienia, przejścia na stronę itd.) będzie nieopłacalny.

zbyt szczegolowe targetowanie reklamy na Facebooku czego nie robic

Umiejscowienia

Rekomenduję pozostawienie ustawień automatycznych, ponieważ algorytm Facebooka coraz lepiej sobie z tym radzi.

Optymalizacja i wyświetlenia

W przypadku celu reklamowego “Ruch”, polecam Ci zmianę z “Kliknięcie linku”, na “Wyświetlenie strony docelowej”. Dzięki temu reklama będzie wyświetlać się osobom, które są skłonne przejść na Twoją stroną, a nie tylko kliknąć w link.  Cel ”Ruch” świetnie sprawdza się w przypadku przekierowania użytkownika na stronę WWW. szczególnie na artykuł blogowy. Później z takich czytelników możesz utworzyć grupę remarketingową i skierować do nich reklamę stricte sprzedażową. 

cja pod katem wyswietlen reklamy na Facebooku

Czy warto promowa stronę na Facebooku — podsumowanie

Zdaję sobie sprawę, że ten artykuł nie wyczerpuje tematu. Promocja firmy na Facebooku to bowiem proces, zgodny z tzw. lejkiem sprzedaży,  a nie jednorazowe działanie. Skupiłam się jednak na absolutnych podstawach i celu reklamowym “Ruch”, bo należy on do jednego z najpopularniejszych i daje wiele możliwości.

Moje kolejne artykuły będą dotyczyły zasad skutecznej, czyli angażującej, reklamy, celów reklamowych na Facebooku, grup niestandardowych odbiorców oraz remarketingu.

 Jeśli interesujesz się promocją firmy na Facebooku, polub moją stronę. Dzięki temu, nie przegapisz kolejnego tekstu. A  jeśli znasz kogoś, komu ten artykuł się przyda, będzie mi bardzo miło, jeśli go udostępnisz. 🙂 

Zobacz również:Jak napisać ofertę na stronę firmową (i nie tylko)- 7 zasad skutecznego tekstu sprzedażowego

 

Uważasz ten artykuł za wartościowy? Podziel się.